2013/09/04

tutorial: supersnel kussen

Zelfs na de heerlijk lange zomer van dit jaar is het onvermijdbaar: de herfst komt er aan! Tijd om het binnen gezellig te maken.
En dat doe je supersnel met een paar leuke kussentjes erbij op de bank.

Ik maakte er eerder deze week één voor mijn dochter.


Ik gebruikte wat restjes van de gordijnen die op haar kamer hangen, en een haak-uitprobeerseltje. Ik wilde al een tijdje het haken van een zigzagpatroontje uitproberen. Nou, dat was geen succes, boven- en onderkant werden helemaal scheef. Zo zat ik dus met een scheef stukje haakwerk...
Gelukkig is dat mooi opgelost en weggewerkt in dit kussen (en in de toekomst ga ik het heus nog wel proberen, zo'n zigzagger. Ooit).
Binnen een uurtje lag hij te pronken op haar bed. Ik houd van het model waarbij de achterkant bestaat uit twee over elkaar vallende delen; een rits is dan niet nodig (en dan gaat het naaien dus sneller!).

Kies de stof die je mooi vindt om straks op de bank of het bed te leggen.
Zorg voor een binnenkussen. Gebruik hiervoor de binnenkant van een kussen dat je zat bent of ga even langs bij Ikea, Kwantum of een vergelijkbare zaak.
Trek de la met mislukte haakwerkjes open en haal er iets passends uit.

1. Speld het haakwerk op de stof vast. Ik koos voor twee stukken gordijnstof.
2. Stik met matchende kleuren garen het haakwerk vast op de basisstof. Ik stelde de machine in op een kleine stiksteek, om alle stokjes vast te naaien.
3. Zoom vervolgens de stof onder het haakwerk om.... en...
4. Klaar is de voorzijde van het kussen-in-wording! (Hier zie je goed hoe scheef het haakwerk is)

5 en 6. Leg de voorzijde van het kussen met de goede kant omhoog voor je op tafel. Leg hierop, met de verkeerde kant van de stof naar boven, de twee stukken stof die tezamen de achterkant vormen. Let op, deze stof moet aan één kant omgezoomd zijn (want die blijft zichtbaar). Ik gebruikte de oorsrponkelijke zoom van het gordijn, makkelijk! Leg eerst de linkerkant (5) met de omgezoomde kant naar de binnenzijde en dan de rechterkant (6).
7. Speld de omtrek van het kussen (even afmeten met het binnenkussen) af, ik deed dat door eerst de stapel stof van 6. in zijn geheel om te keren, zodat ik kon uitkienen dat het haakgedeelte goed in het midden kwam. Stik langs de spelden. Let op: er moet een keeropening overblijven om het kussen goed te keren!

 8. Deze foto is altijd het spannendst: keer het werkstuk goed door de keeropening. Na het keren kun je, dankzij de insteekflappen van de kussenhoes, heel makkelijk de keeropening alsnog dichtstikken.
 9. Doe het binnenkussen in de hoes en bewonder je werk!

De achterflappen zien er na afloop zo uit. dit plaatje ontrbeekt in de collage, bij deze zie je hem alsnog!

Voor de echte pro's onder ons: werk de naden af met een zigzagje tegen de rafels, knip de hoekjes voor het keren bij zodat ze mooi vierkant zijn. Maar: niet knippen in het haakwerk, dat kan gaten opleveren!


 Eerder haakte ik een iets geslaagder kussenovertrekje. Bij elkaar is het een lekker stel geworden. Hoe een mislukt zigzaghaakwerkje toch nog een fijn kussentje werd!
En nu... ben ik toch zo razend nieuwsgierig naar jullie uitprobeersels, en wat je daar mee doet. Deel het, en neem de zorg dat ik de enige ben die wel eens iets laat mislukken!
Fijne dag,
Anita

2 comments:

  1. Wat een super idee en prachtige uitvoering! De zigzag staat ook nog op mijn to-do-lijstje. Fijn te weten dat er ook met een mislukte ook nog wat moois te maken is :-)

    ReplyDelete