2013/09/05

Review: ergonomisch haken

Hoewel dit blog oorspronkelijk alleen over naai- en quiltwerk ging, is er steeds meer haakwerk ingeslopen. Net als in mijn echte leven, tenslotte is dit blog daar deels een verslag van.
 
Al dat haken leverde me wel verkrampte vingers op. Toen ik zelfs een keer 's nachts wakker werd van de pijn in mijn handen vond ik het tijd voor actie. Eerst een tijdje rust, en toen op jacht naar een ergonomische haaknaald.
 
Nu zijn we in Delft sinds 2 jaar een heuse haakwinkel rijk, waar je overigens ook online terecht kunt: klikkerdeklik. En met het fijne advies dat ik daar kreeg schafte ik onderstaande ergonomische haaknaald van Addi aan.
 
 
Mijn eerste indruk was positief, is het geen plaatje? Mijn kinderen riepen, toen ik er mee thuis kwam, dat hij lijkt op de pennen waar ze op de basisschool mee schrijven. Dat moet dan toch wel ergonomisch verantwoord zijn!
 
Ik ging er mee aan de slag. En het valt direct op, deze haaknaald móet je wel ontspannen vasthouden. Ik heb geprobeerd mijn nieuwe-ontspannen-haakgreep op een plaatje te vangen, om te laten zien wat ik bedoel.
 
 
 
Is het alleen maar geweldig?
Nou, ik moest wel erg wennen aan het relatief korte stukje naald waar je steken op staan. Ik haak veel dubbele stokjes, en daarbij gebruik ik heel het haakgedeelte. Op de rechterfoto hierboven zie je wat ik bedoel. 
Maar nu ik dat een weekje heb gedaan (en dan heb ik natuurlijk niet de hele week gehaakt!) voelt dat al heel normaal. Ik waardeer nog steeds heel erg de manier waarop de naald in mijn hand ligt, en de manier waarop je de naald vast moet houden. Het materiaal blijft comfortabel, ook na wat langer haken.
 
Is er ook een nadeel aan deze haaknaald?
Eigenlijk kan ik er maar één bedenken: de prijs. Rond de 8 euro vind ik veel geld voor een haaknaald, maar uiteindelijk kan ik alleen maar concluderen dat het het waard is.
 
Heb jij een andere ervaring met deze naald, of een andere haaknaald? Ik ben benieuwd!
 
 
Fijne dag!

Anita
 
 
 
 

4 comments:

  1. Hoy! Nou ik heb wel een menig hier over hoor :) Maar wat ik het belangrijkste vind is dat je prettig haakt maakt niet uit waarmee en hoe. Als hij lekker voelt en prettig haakt geweldig toch! Zelf haak ik denk ik "ouderwets" zoals ik het op school geleerd heb. Ik haak het lekkerst met een dunne gladde haaknaald van Aero niks biezonders dus. Ik haak ook alsof ik een pen vast houd en met twee handen en tien vingers. Ik heb hier mee totale controle over mij draad spanning. Ik kan op comando los of vast haken. Of ik nu met een dikke of dunne haak naald haak. Hier bij zeg ik wel dat ik van af mijn 6 jaar haak bij de nonnen op school geleerd. Ik haak vaak en veel in periodes. En als ik dan ergens last van krijg is het mijn pols niet mijn vingers. Ik zie ook dat er op heel veel manieren gehaakt word en dat is prachtig!

    ReplyDelete
  2. Op het moment haak ik niet, maar dit lijkt mij wel heel handig. Ik heb artrose in mijn handen.
    Bedankt voor de tip

    ReplyDelete
  3. Ik heb ook zo een naald! Ik hou mijn naalden altijd vast zoals een pen maar op die manier ligt deze toch ook lekker in de hand! Enkel de prijs ja... ;)

    ReplyDelete
  4. Ik heb mijn haaknaald nog niet zo lang, maar de mijne heeft het begeven. De naald kwam uit de plastic grip :''(
    Hij haakte overigens wel goddelijk.

    ReplyDelete