2013/09/23

Nader kennismaken met... De gelukkige naaister

Er zijn heel veel blogs te lezen, en veel van die blogs gaan over handwerk-achtige onderwerpen. Haken, naaien, quilten... er wordt veel over geschreven. Een paar blogsters springen er voor mij uit, en één daarvan is de vrouw achter de gelukkige naaister, Marie.
De echte liefhebsters kennen haar vast al wel, en anders wordt dat hoog tijd! Deze week is het helemaal een goed moment om haar blog te bezoeken en te gaan volgen, want ze verloot een prachtige stola onder haar blogvolgers.
 

Maar voordat jullie allemaal wegklikken om mee te loten, kun je Marie hier wat beter leren kennen. Ik had namelijk de eer om haar te mogen interviewen.

De eerste vraag die ik haar stelde: hoe ben je zo'n allround handwerkster geworden?
"Mijn opa en oma van mijn vaders kant waren échte kleermakers. Als klein meisje mocht ik op de grote kniptafel zitten en zag ik hoe mijn opa met een centimeter, krijt en een lat de patronen op de stof tekende en knipte. Ik hoor nog het geluid van de schaar die door de stof ging, ruik de lucht van de mooie wollen stoffen en hoor het geluid van de trapnaaimachine. Ik vond het zo mooi als mijn oma de satijnen voering met de hand innaaide.
Daar, in dat atelier kreeg ik mijn eerste plastic kindernaaimachine; ik was 6 jaar oud.
Mijn oma borduurde en haakte ook, en had ook een weefgetouw. Ik was daar vaak in de vakantie. Het zit in mijn bloed!"
 
 
 
 
Welke opleiding heb je gevolgd, was dat op het gebied van handwerken?
 "Op school had ik vroeger moeite met taal en rekenen. Ik kon wel leren, voor biologie, aardrijkskunde en geschiedenis haalde ik allemaal 8-en. Maar het beste was ik in handwerken en naaien. Ik kon kiezen tussen kinderverzorgster of kostuumnaaister; natuurlijk koos ik voor dat laatste!
Toen ik mijn diploma had gehaald ben ik direct gaan werken. Eerst kort bij Brons, en toen bij de Bijenkorf op de stoffenafdeling. Daar heb ik genoten! De stoffen, patronen, fournituren... ik heb er veel geleerd."
 
Heb je een favoriete vorm van handwerken?
"Ik heb wel een voorkeur voor naaien en daarna quilten. Voor in de avond vind ik een haakwerkje heerlijk, dat is voor mij een verslaving. Borduren doe ik niet zoveel met de hand, wel met de naaimachine."   
 
 

 
Je blogt regelmatig over naaimachines. Ik leer daar veel van. Hoe kom je aan al die kennis?
"Toen ik 11 was kreeg ik van mijn moeder mijn eerste echte naaimachine. Hij koste 250 gulden, dat moet een rib uit haar lijf geweest zijn, en ik ben haar er nog altijd dankbaar voor. Ik stikte er dag en nacht op, tot mijn achttiende.
Toen vond mijn man het genoeg, hij was de herrie zat. Ik weet het nog goed, we liepen door de Huishoudbeurs waar een stand van Elna stond. Mijn man zei: "ga er maar achter zitten". Dat was een reuze koop! Ik heb hem acht jaar intensief gebruikt. Daarna kocht ik om de zes jaar een nieuwe en ruilde de oude in. Zo heb ik veel geleerd.
Ik heb ook nog een tijdje in een naaimachine-winkel gewerkt. Eigenlijk ben ik altijd gek geweest op naaimachines, duur of goedkoop, nieuw of oud. Ik wil de machine voelen en horen. Hoe gaat de spoel? Hoe zijn de knoppen? Welke steken zitten er op?"
 
Tot slot: heb je nog tips aan beginners?
"Sluit je aan bij een groep! Naailes, quiltles, haak- of breiles... je leert het net even beter de kneepjes van het vak als je het een ander ziet doen.
Wat geduld is fijn, en oefenen, heeeeeel veeeeel oefenen!"
 
 
 
Zijn jullie ook zo onder de indruk van het verhaal van Marie? Ga dan naar haar blog, en doe mee met de stola-give away door hier te klikken!
 
Marie, dankjewel voor je mooie verhaal.
En voor wie van Marie zelf wil leren naaien: ook dat kan, in haar atelier in Zandvoort.
Alle foto's in deze post komen van Marie's blog.
 
Fijne dag!

Anita


Kennen jullie Bloglovin' al? De ideale manier om je favoriete bloggers te volgen. Klik op de Bloglovin'knop rechts in de kantlijn en het wijst zich vanzelf!
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment