2013/04/26

Tutorial schrijfmap

Er was een vriendinnetje jarig van jongste, een meisje dat van schrijven houdt. Wat is er dan leuker om een persoonlijke schrijfmap te krijgen? Nou, een zelfgemaakte schrijfmap krijgen! Ik maakte het eerder en kreeg veel vragen over 'hoe je dat doet'. Dus bij deze een heuse tutorial.
Kies twee stofjes uit, en wat lintjes, kraaltjes of andere versiersels die je wilt gebruiken. Mijn rechthoeken waren 40x27 cm per lapje.
Snij twee maal een rechthoek van de stof die de basis vormt (oranje), en één maal van de stof waarmee je de insteekvakjes maakt (de uiltjes). Ook van de voeringstof (ik had een restje quiltvulling) heb je 40x27cm nodig.


Eerst naai je de voorkant: stik één oranje rechthoek op de voeringstof. Versier naar wens. Houd er rekening mee dat de rechterhelft van de stof straks de voorkant van je mapje vormt. Ik heb uit de losse pols de stof gequilt, daarna met wat kraaltjes versierd. Maar je kunt natuurlijk helemaal losgaan hier met alles wat je mooi vindt.



Nu stik je de binnenkant in elkaar. Ik gebruik de stof van de vakjes altijd dubbel, zo is het extra stevig. Vouw de uiltjesstof dubbel, en versier eventueel met een lintje. Strijk goed glad.
Teken met speciaal uitwasbaar potlood waar je de vakken hebben wilt, en stik de uiltjesstof op de oranjestof, waarbij je de onderzijdes gelijk houdt:
Je bent al over de helft! Hecht de draden af (ik steek de losse einden naar de achterkant en knoop ze daar aan de onderdraad, maar als je durft kun je ze ook gewoon afknippen) en pak de sluitlintjes erbij. Speld de lintjes op de goede plaats, let op dat ze nu naar binnen moeten wijzen. Ik heb ook nog wat labeltjes vastgespeld aan de rechterzijde.
Speld vervolgens de voor- en achterkant op elkaar. Let even op de speldjes die je net hebt gebruikt voor de lintjes, je wilt geen naalden breken tijdens het naaien dus zorg dat ze niet in de weg zitten! Houd er rekening mee dat je straks een keeropening nodig hebt.  



Stikken maar! Ik begin altijd bij de ene kant van de vulopening, en eindig bij de andere kant. Zo stik ik de boel niet per ongeluk dicht (om het weer uit te moeten halen...)

Na het stikken de naden en hoeken bijknippen, zodat je geen hobbels in de hoekjes krijgt na het keren. Mijn keeropening is op onderstaande foto rechtsonderin te zien.
En dan is het zover: de grote omkeertruc! Zou het wat worden?


Na het keren strijk ik nogmaals alles goed glad. Eventueel kun je met een potlood of ander recht,stomp voorwerp, bijvoorbeeld de achterkant van een haaknaald de hoekjes goed uitvouwen (kan ook met een schaarpunt, maar de kans dat je daarmee door de stof schiet en de boel beschadigt is redelijk groot, is mijn ervaring - helaas).

Het begint er op te lijken! Om het mapje straks goed te kunnen vouwen stik ik nog één keer dwars door het midden, langs de lineaal op de foto. Het keergat speld ik dicht en stik ik ook door.



En als je dit allemaal goed hebt doorstaan ben je nu de trotse bezitter van een handgemaakte schrijfmap:


Met een schriftje en wat pennen:

Mijn dochter was er blij mee, ik hoop het vriendinnetje ook!

Fijne dag,
Anita

1 comment:

  1. Hey wat leuk is dit!
    Thanx voor de uitleg
    Groetjes Sonja

    Sonneke30.blogspot.com

    ReplyDelete