2016/04/19

Project bag de luxe

Ik schreef al eerder dat ik wat meer op Instagram te vinden ben dan in de wereld van het bloggen. Daar leerde ik het fenomeen 'project bag' kennen: een stoffen tasje waar je alle benodigdheden voor een onderhanden werkstuk kunt stoppen en makkelijk meenemen. Een etui noemden we dat vroeger ook wel :-). Zo'n project bag is natuurlijk leuker dan een plastic zakje (hoewel zo'n plastic zakje beter beschermt tegen regen en omvallende theebekers).

Afgelopen zomer naaide ik met de hand en allemaal fleurige katoentjes een Dresden plate - blok. Een leuk vakantieklusje in druilerig Zweden waar ik dankzij een ziek kind veel handwerktijd had. Dat blok ging mee naar huis en verdween in een kast. Tot vandaag.


Soms heb je zin in een klusje dat niet al te groot is en waar je wat vaardigheden in kunt aanscherpen. Ik spelde het blok op een lapje katoen en quiltvulling, naaide het vast en quiltte het lapje rondom het blok door. Goed om weer eens nauwkeurig te moeten naaien. En een leuke basis om mee verder te werken.

In diezelfde kast (je zou er eens een kijkje in moeten nemen, iedere handwerkliefhebster wordt daar blij!) lag nog een ander lapje, geschikt voor de binnenkant van de te maken project bag. Een paar vakjes leek me ook wel handig. En natuurlijk een rits, zodat er geen haaknaald uit kan vliegen onderweg. Ik had alleen nog een deelbare rits liggen; dat werkt wel makkelijk met inzetten maar is in de praktijk in gebruik soms onhandig - wel handiger dan dat eerder genoemde plastic zakje. Lintjes ter versiering heb ik ook altijd wel liggen, en zo leefde ik me lekker uit.

Na een middagje spelen achter de naaimachine had ik dus een heuse superluxe projectbag. Met handgebakken knopen die ik ook nog vond ik een laatje, en een Deens lintje met centimeter-print. Zo blijft het Scandinavisch.

Ik haak al een tijdje zeshoekjes als fijn klusje tussendoor - uurtje per hexagon, leuk voor een luie avond. En kijk eens hoe mooi de katoentjes, haaknaald en afgehaakte lapjes zo bij elkaar zijn opgeruimd!


Functioneel en leuk. Het lijkt wel een thema voor mij, dit jaar. 
De mooiste reactie op dit werkstuk kwam van mijn zoon van 16. 
'Ga je dat ook echt mee buiten dit huis nemen? '

Fijne dag!

Anita

4 comments:

  1. Heel leuk project! Heerlijke vrolijke kleurtjes daar word een mens blij van!

    ReplyDelete
  2. Heel leuk, typisch een reactie van een jongen van 16 (heb er zelf 1 van 17), maar dat is prima. Ben ook gek op naaien, breien en (tasjes) naaien. Geweldig leuk project!!

    ReplyDelete
  3. The above article is nice and interesting, thank you willing to share! Greetings success of admin Aqur Printing Jakarta wish you deign to visit my website, thank you :)

    ReplyDelete