2013/02/03

een museale handschoen en meer

Dit weekend heb ik weliswaar zelf verder genaaid aan verschillende projecten, maar daar gaat dit blog niet over. 

Dit weekend was ik namelijk in het Textielmuseum in Tilburg, samen met mijn dochtertje.

Mijn ervaring is dat het museum bestaat uit twee werelden: een stap terug in de tijd en een blik in de toekomst. Vooral van dat tweede was ik erg onder de indruk: het Textiellab.

Een ruimte vol hypermoderne apparatuur, waarmee diverse technieken van handwerken (hoewel er weinig 'hand' meer bij komt kijken) worden toegepast. De kunstenaars zijn live aan het werk. Van breien tot borduren, weven en naaien.
Om te watertanden! 

Wat dacht je van deze borduurcomputer? Ontwerp op de computer een afbeelding, rijg de juiste kleurtjes in en druk op start.



Alles lijkt mogelijk te zijn. De meest complexe creaties, de prachtigste patronen en de meest bijzondere materialen. In 3 minuten een handschoen breien... mijn dochter heeft het gedaan - nou ja, ze heeft op de knop gedrukt waarmee dat gebeurde. De kleurkeuze is wat bijzonder, maar het gaat om het idee ;-)

En wat dacht je van dit rondgebreide sjaaltje? Met de handslinger bediend, een heleboel kleine haakjes&naaldjes , drie klossen garen en kijk, klaar!


Naast alle textiele indrukken was er ook tijd voor wat lekkers in het restaurant, waar we vol bewondering waren voor de banken met textiel, die dochter professioneel op de foto heeft gezet:  




Met een hoofd vol nieuwe ideeën begonnen we aan de weg terug. Met de Olijke Tweeling (dochter) en TextielPlus (ik - niet verrassend deze verdeling) bracht de trein ons soepeltjes thuis. 

Alles is te maken - je moet het alleen nog even ontwerpen. Dat was voor mij de les van de dag. 
Ik ben vooral bezig met het verbeteren van mijn 'maak-skills', maar zou ook een betere ontwerper willen zijn. 
Hoe? Daar denk ik nog even verder over na.
Heb je daar tips voor? Laat het me weten!


Fijne dag!

2 comments:

  1. wat leuk zo'n museumbezoek! jammer dat het voor mij zo ver uit de buurt is!

    ReplyDelete
  2. Ja je staat versteld van de apparatuur die ze tegenwoordig hebben. Mooi om te zien hoe dat gemaakt word. Ontwerpen is een ander verhaal. Hier voor moet je fantasie hebben en een groot inbeeldings vermogen. En alles uit testen, en dat kost heel veel tijd. Daarom zijn nieuwe dingen zo duur in het begin. Ze zeggen daarom wel eens: "beter goed gejat dan slecht verzonnen" Kijk maar eens hoe alles op elkaar lijkt. Je verzind een koffiezetapparaten met pads, twee jaar later heeft elke fabrikant er een in de collectie. Ik bedoel maar, zo gaat het met alles. Het is toch het "idee" wat je moet hebben. En als je dat dan eindelijk hebt, hoe ga je dat aan de man brengen? Kost veel tijd en doorzetings vermogen. Heellaas is dat niet voor iedereen weg gelegd. Ik zoek al jaren naar dat gat in de markt, ha ha!!

    ReplyDelete