2014/09/11

stitching in red

Wij waren in Frankrijk, deze zomer.
Ik vind een heleboel dingen leuk in Frankrijk, waaronder de supermarkten. Dat assortiment!
De versafdeling is een feestje, en ook bij de toetjes kunnen we ons uitgebreid vergapen. Gelukkig ben ik er allergisch voor, anders at ik me vierkant aan alle soorten yoghurt & ander lekkers.

De tijdschriftenafdeling loop ik meestal wat sneller door. Maar deze keer viel mijn oog op een borduurblad. Niet dat ik zo'n borduurster ben, maar mijn oog viel op het gratis setje splitgaren dat op de verpakking was geplakt. Verkocht!

Eenmaal thuis was er genoeg afleiding om een tijdje niet te denken aan de nieuwe aanwinst. Maar onlangs was het zover, tijd om te borduren.


Bij de Hema kocht ik borduurstof, aïda. Ik had in een blad nog een leuk patroontje. Tellen maar!

Ik koos voor deze kleur aïda (de Hema heeft het ook in het wit) omdat ik het borduurtje wil verwerken in de quilt die ik onder handen heb. Als je goed kijkt zie je daar nog wat lege vlakken, waarvoor dit wel eens een oplossing zou kunnen zijn. De ecru-kleurige borduurstof vind ik hierbij beter dan wit.



Mijn moeder is een zeer ervaren en gevorderde borduur-ster, en die vertelde me hoe ik het splitgaren hoor te bewaren. Maar bij gebrek aan kaartjes om het garen op te rollen en bij gebrek aan zin om dat allemaal handmatig te doen deed ik het anders. Met hulp van de man:

Ik ben een tikje kleurenblind en op deze manier is de volgorde in elk geval duidelijk ;-) 
Het opwinden ging snel zo, aanrader!


Toen werd het tijd voor het serieuze werk. Ik gebruikte één draadje, en verschillende steekjes, afhankelijk van het patroon. Ik wilde een beetje spelen met de verschillende roze en roodtinten.


Eerst de contouren van de hartjes borduren, en die vervolgens opvullen met verschillende steken. Gewoon uit een boekje, weinig fantasie bij nodig, maar erg leuk om te doen.


En nu ligt er één blokje klaar. Het was voor mij echt jaren geleden dat ik een borduurwerkje ter hand nam, en het verraste me hoe leuk en soepel het is om te doen. Waar een avondje haken nog wel eens voor kramp zorgt, is dat met borduren bij mij niet het geval. Blijkbaar is zo'n naaldje niet anders dan luchtig vast te houden.


Ik voorspel dat het niet lang duurt voordat ik hier een tweede blokje kan delen.

Fijne dag!

Anita

3 comments:

  1. heel leuk blokje, zal perfect passen bij je quilt!

    ReplyDelete
  2. Wat is je quilttop al prachtig! En met dit blok er tussen zal het nog mooier worden. Borduren is leuk om te doen he. Veel plezier met maken van deze quilt. Groetjes Marie

    ReplyDelete
  3. Mooi borduurwerk. En je quilt is ook erg mooi. Ik denk dat het een mooi geheel wordt.

    ReplyDelete