2014/01/26

driehoeken & vierkanten

Toen ik me op de middelbare school door de wiskunde-lessen heen worstelde, kon ik me niet voorstellen dat er ooit een moment zou komen dat ik me vrijwillig een avond lang zou storten op het maken van berekeningen van vierkanten en driehoeken. 
Ja, dat doet het quilt-virus met een mens!

Ik ben toe aan de volgende rand van mijn replicatiestofjes-quilt en ik wil deze rand maken van four-patch sterrenblokken. Tot zover is het duidelijk. 
Maar omdat ik deze quilt verzin (ontwerp, klinkt beter) terwijl ik er aan werk, is er flink rekenwerk nodig om te komen tot de juiste maten.


Ik mocht de stiften van mijn dochter lenen en ging aan de slag. De sterren die ik helemaal heb ingekleurd hebben de selectie doorstaan. Die gaan het worden!

Deze sterren bestaan uit 16 vierkantjes, die elk weer uit driehoekjes bestaan.
Ik maak ze volgens deze methode:
* Leg twee vierkanten op elkaar (goede kant naar binnen), van de stofjes die straks tezamen het nieuwe vierkant (van twee driehoeken) moeten vormen;
* Teken op het dubbele stoffen vierkant de diagonaal af.
* Stik langs beide zijden van de diagonaal. Knip of snij de stof op de diagonaal door.
* vouw open, strijk en snij de hoekjes weg.
* geniet van je strakke, precies genaaide blokjes!

Voor de liefhebber: je kunt ook de twee vierkanten op elkaar leggen, in het vierkant langs de buitenzijde stikken en het blok over beide diagonalen snijden. Openvouwen ...et voila!

Het is even zoeken naar de maat van de vierkanten die later gesneden worden. Ik dacht zelfs nog even aan de Stelling van Pythagoras, maar bleek er beter uit te komen met gewoon uitproberen.

De lege vlakken van de tweede rand worden nog ingevuld, ik broed nog op een passende ster. Tips?

Blokjes van 8*8 cm heb ik nodig om de juiste driehoekjes te maken. Een hele verzameling vierkanten, in verschillende kleuren. Dat doen we met het rolmes! 
Om zo nauwkeurig mogelijk te kunnen snijden heb ik eerst alle stofjes gestreken.Ik doe dat vaak op het (stenen!) aanrecht, op een dikke handdoek met een theedoek erop.

En zo ligt er nu een verzameling van heel veel vierkantjes te wachten op verdere behandeling. Ik heb er zin in, maar ook een volle werkweek voor de boeg. 

Gelukkig bederft stof niet :-)

Fijne dag!

Anita



1 comment:

  1. Joh! Dit is hogere wiskunde wat knap en wat een gedult heb jij. Hij is ook prachtig!

    ReplyDelete