2013/08/27

How to make your own bias tape

Ik kocht wel eens kant en klaar biasband, maar met een quilt-bijna-af leek het me een goed moment om eens uit te testen of je dat zelf kunt maken.
En het goede nieuws: ja, dat kan - met een biasband-maker.



Na een rondje online shoppen vond ik hier (klik) een setje van 4 maten, van smal naar breed. Ik heb de breedste gebruikt voor mijn band, ik ga de quilt ermee omboorden.


En toen... ging het eigenlijk vanzelf.
Zorg voor snijmat, rolmes, liniaal en strijkplank &strijkbout.
Snij de stof (schuin van draad voor de stevigheid) in repen van 2 keer de gewenste breedte.
Schuif het puntje van de reep door het apparaatje, trek de stof er voorzichtig (maar niet te langzaam!) door heen. Je strijkt zo de vouwen in het band, en zeker als je stoom gebruikt heb je hiermee strak gevouwen biasband in jouw stof! 

De foto's maken het duidelijker:

Succes met je eigen poging, en een fijne dag!

Anita



1 comment:

  1. Ha Anita, ik had je via twitter al bedankt voor dit blog maar ik volg jou wel maar jij mij denk ik niet. Ik heb er ook 1 nodig maar nu kan ik er 4 kopen ipv 1 bij de quiltwinkel. Shop jij altijd online?

    en welke quiltwinkel bezoek jij wel eens ivm stofjes? Ik ga nl altijd naar den haag. Woon zelf in Schiedam. Jij?

    ReplyDelete